Tukang Taip

My photo
Kuala Lumpor, Malaysia
Perempuan kampung yang kasar dan panas baran. Tiada keayuan dan sedikit jakon. Sekian

10 June 2011

Lewat ? Apedehal.

" Lu asik datang kenduri kahwin orang, kenduri lu bila lagi ? "

" Entah, kalau gua tahu jodoh gua datang berapa haribulan, tahun bila dengan siapa, gua pastikan lu orang pertama yang dapat tahu. Amacam? "

" Boleh tahan sarkastik lu. "

" Tak, gua tak berniat. Gua serius! Lu ingat berapa banyak soalan macam ni gua pernah jawab ? "

" Dari ayat sarkastik lu, gua rasa macam terlebih banyak tanpa disangkal. "

" Lu memang bijak. "

" Lu tak takut orang mengata lu perempuan tak laku ? "

" Dulu-dulu gua ada rasa macam tu jugak, tapi bila gua fikir-fikir balik gua lagi takut ibu gua label gua anak derhaka atau dilabel perampas suami orang . "

" Logik jugak cakap lu tu. Lu tak ada fikir nak mendirikan masjid ke? "

" Gua ada fikir semua tu, lu jangan risau. Cuma bagi gua,kahwin itu perlu persediaan yang sebenar, kalau lu tak bersedia tapi lu beria nak kahwin. Lu boleh fikir apa akan jadi pada peringkat seterusnya. Lu jugak serabut. "

" Okay gua surrender. "

**********************************

Biarlah apa orang nak kata, hatta menghina sekalipun. Dosa mereka yang tanggung. Lu rilek.

Kalau tidak bersedia untuk bergelar isteri tak usah sibuk nak berkahwin.
Jika lu rasakan diri belum cukup ilmu untuk bergelar ibu ataupun ayah, belajarlah dulu. Jika rasa-rasa belum bersedia untuk bersabar dgn kerenah anak-anak, carilah dulu kesabaran tu.

Berapa ramai yang menyesal dengan perkahwinan masing-masing padahal dulunya mereka bermati-matian membina janji, memupuk cinta kasih malah ada yang sanggup berkorban apa sahaja asalkan segala impian menjadi nyata? Gua harap tak ramai la yang menyesal.

Berkahwin itu indah dan nikmat bagi yang betul-betul faham tuntutan-tuntutannya.
Berkahwin itu menjanjikan pahala tidak putus-putus bagi yang menjadikannya gelanggang untuk mengukuhkan iman, mencintai Allah dan menjadikan syurga sebagai matlamat. Berkahwin itu sempadan dari ketidaksempurnaan insan kepada kesempurnaan insan - bagi yang mengetahui rahsia-rahsianyalah.
Berkahwinlah Lu demi Allah, bukan berkahwin kerana perasaan dan mengikut kebiasaan. Jodoh usah terlalu dirisaukan, tiba masanya ia akan datang menjemput, namun perlu jugak lu membuka lorong-lorongnya agar jemputan itu mudah sampai dan tak terhalang.

Kalau orang nak kata lu memilih,abaikan. Bagi gua perlu jugak kita memilih.
Sebab perkahwinan ni adalah satu ikatan yang suci dan lu mahu perkahwinan tersebut menjadi lu yang pertama dan terakhir. Sudah tentu lu mahu pilihan itu tepat. Lebih-lebih lagi talak bukannya berada di tangan lu. Jika lu tersalah pilih,hiduplah lu dengan pilihan salah tu seumur hidup lu.Walau bagaimanapun, janganlah lu memilih pada perkara-perkara yang tidak sepatutnya. Seperti yang dianjurkan Islam, pilihlah yang beragama kerana jika dipilih itu yang hengsem,hengsem boleh hilang. Begitu juga jika yang dipilih tu kekayaan dan keturunan. Jadi, kalau anjuran agama ini dipatuhi, insya'Allah akan bahagia.



A.M

08 June 2011

Peduli

Lama jugak gua tak update blog, kejang jemari nak menaip.

Apa topik kali ni?  Tiada.

Gua cuma nak mengucapkan Tahniah dan Selamat Pengantin Baru kepada kawan baik gua susah dan senang. Puan Farhana Bakhtiar dan pasangan.

Bakat yang gua ada,Amacam?



21 April 2011

Elok dari mengemis.

Suatu hari, seorang lelaki tergesa-gesa memasuki sebuah restoran sebab kelaparan terlepas sarapan. Setelah memesan makanan, seorang budak lelaki sekitar 10 tahun menjual kuih menghampirinya, “ Pakcik, beli kuih Pakcik, panas lagi!

Takpelah dik, Pakcik nak makan nasi je, ” kata si lelaki menolak.

Sambil tersenyum budak itu pun berlalu dan menunggu di luar restoran.

Melihat si lelaki telah selesai menyantap makanannya, budak itu menghampiri lagi dan menyuakan kuihnya. Si lelaki sambil berlalu ke kaunter bayaran dan berkata, “ Takpe, pakcik dah kenyang. ”

Sambil terus mengikuti si lelaki, budak berkenaan berkata, “ Kuih ni boleh bawak balik , Pakcik.”

Dompet yang belum sempat dimasukkan ke kocek pun dibukaknya kembali. Dikeluarkannya dua lembar Ringgit dan ia menhulurkan ke anak penjual kue. “ Pakcik taknak kuihnya. Duit ini anggap saja sedekah dari pakcik .”

Dengan senang hati diterimanya duit itu. Lalu, dia bergegas ke luar restoran, dan memberikan duit pemberian tadi kepada pengemis yang berada di depan restoran.

Si lelaki memperhatikan dengan rasa heran dan sedikit tersinggung.Kemudian langsung menegur, “ Hai dik, kenapa duitnya awak berikan pada orang lain? Kamu menjual kan untuk mendapatkan duit. Kenapa  awak berikan pada pengemis tu?

Mintak maaflah ,Pakcik. Jangan marah ye. Mak saya mengajar saya untuk mendapatkan duit dari usaha menjual kuih, bukan dari mengemis. Kuih-muih ni dibuat oleh mak saya sendiri dan mak pasti kecewa, marah, dan sedih, jika saya menerima duit dari Pakcik bukan hasil dari menjual kuih. Tadi Pakcik cakap, duit itu sedekah, jadi duitnya saya beri pada pengemis tu.”

Si lelaki merasa kagum dan menganggukkan kepala tanda mengerti. “ Baiklah, berapa banyak kuih yang awak bawak? Pakcik borong semua. ” Budak itu pun segera menghitung dengan gembira.

Sambil menyerahkan duit si lelaki berkata, “ Terima kasih lah dik, atas pelajaran hari ini. Sampaikan salam pakcik pada ibu awak .”

Walaupun tidak faham tentang pelajaran apa yang dikatakan si lelaki, dengan gembira diterimanya duit itu sambil berucap, “ Terima kasih, Pakcik. Mak saya pasti akan gembira sekali,sebab hasil kerja kerasnya dihargai.


Sekian;

14 April 2011

Aku akan cuba.Akan!

Akibat dari mencangkong atas jamban duduk.






Aku akan cuba untuk bertukar posisi dalam bilik termenung. Akan! sebab aku taknak punggung aku jadi macam gambar dia atas. Guidelah aku wahai kawan-kawan.