Tukang Taip

My photo
Kuala Lumpor, Malaysia
Perempuan kampung yang kasar dan panas baran. Tiada keayuan dan sedikit jakon. Sekian

17 March 2011

Berbuat silap.

Pernah tak korang buat khianat pada kawan sendiri? Tapi kawan kau redha dan memaafkan kau. Kemudian satu hari, kau dikhianati oleh kawan yang lain,tapi kau sukar nak memaafkan pulak. Kenapa?
Ada terfikir tak,macam mana kawan kau yang sebelum ni boleh memaafkan kau,sedangkan perbuatan kau tu bukan senang-senang nak dimaafkan. Betapa kawan kau tu memanglah orang yang baik hati. Berbeza pulak kau,bila dikhianati kau taknak pulak memaafkan,malah kau keji dan dendam pada si pengkhianat.

Sekali lagi persoalan aku,Kenapa?

Bukan kah semua manusia berbuat silap. Jadi patutlah kita berpegang pada kata-kata tu,tapi tak bermaksud la bila kau buat silap,kau nak kena buat banyak kali. Itu mengundang kaki. Keh keh keh. Bila sekali buat kesilapan,cepat-cepatlah meminta maaf, dan berusaha tidak mengulangi lagi. Begitu juga dengan orang yang seharusnya memaafkan , Sekiranya ada orang meminta maaf, segeralah memaafkan.
Sedangkan Nabi S.a.w pun mengampunkan umatnya ,

dan ALLAH juga berfirman  :
“Dan hendaklah mereka memaafkan dan berlapang dada. Apakah kamu tidak ingin bahwa Allah mengampunimu?”
(Surah an-Nur : 21)


Aku pun buat silap. Banyakkkkkkkk kali,dan aku berharap agar tak mengulangi kesilapan yang sama. Sekiranya kesilapan itu adalah benda yang berdosa, segeralah bertaubat dan memohon ampun, tapi kalau boleh kawtim sesama manusia,cepat-cepat lah mintak maaf,halal makan minum. wakakaka *ingat ni hari raya ke.

Okay aku malasss nak menaip panjang, Jumpa dilain entry. Ciao!

3 comments:

crayon said...

hi orang tua.. hang maafkan aku tak?? hHAHAHAHahahHAHhahah

Perempuan Lanjut Usia said...

cilaka hang ni.org tua hang panggey? takpa, aku maafkan hang tp mai muka hang aku taboh dulu.wakakkaa

Azroy Bin Kassim said...

dh lanjut usia.. biasa la 2 kalau slalu wat salah..
waka~ waka~ eh~ eh~ samina~ mina~ sanggaley~ wa~