Tukang Taip

My photo
Kuala Lumpor, Malaysia
Perempuan kampung yang kasar dan panas baran. Tiada keayuan dan sedikit jakon. Sekian

13 March 2011

Customer always right lah sangat!

Gambar dari Google
Beberapa hari lepas buat aku sentap sedikit sebanyak,

Persoalan aku,adakah ungkapan customer always right ni sekadar ungkapan kosong  atau ada mereka yang benar-benar maksudkan. Maksud aku dalam kes seperti aku ni.

Ceritanya begini,

Sekitar Oktober 2010 aku dengan excitednya membeli sebijik Handphone,yang kebetulan antara yang terlatest dalam pasaran.tujuan aku membeli handphone ni untuk memberi hadiah pada diri sendiri sempena hari lahir aku dalam bulan tuh,dan kebetulan dah lama benar aku tak beli handphone baru.

Di pendekkan cerita,dapatlah aku membeli handphone idaman tu dekat satu kedai di Sungai Wang Plaza,aku malas nak jalan ke tempat lain,lagipun waktu tu semua kedai dah mula nak tutup.Nama kedai tak perlulah aku sebut,nanti silap-silap aku pulak kene saman.Aku memang dah aim handphone tu,duit pun bayar selepuk terus,kemudian aku balik rumah.Macam biasa kalau kita ada hanphone baru semua kita nak godeh kan?Aku pun macam tu jugak.Lepas 2 3 hari aku dah jemu menggodeh,aku pakai macam biase,letak di tempat biase.Kalau aku pegang handphone tu pun cuma nak check email,Facebook memang tak miss dan jugak SMS.

Pada minggu ke-4,time tu dah masuk bulan November.Sedang aku check email,dan update status Facebook,tiba-tiba handphone aku terpadam.Aku rileks.

Oleh kerana aku ada pengalaman bekerja part time dekat kedai handphone dulu , jadi aku tahulah serba sikit pasal handphone ni.Tapi outdated la.Hehe.

Aku cuba switch on balik handphone ni,takde respon.Aku cool.

Aku fikir,mungkin aku perlu tanggalkan bateri dan pasangkan balik,cuba lagi switch on. Gagal jugak.

Agaknye bateri 'flat' kot.Aku cuba pulak cucuk charger pada handphone aku,serius memang takde respon. Aku cuak dah.

Aku hamun sendiri. "peh baru beli siot handphone ni,takkan rosak kot.Celake! ape nak buat ni?".

Kali ni memang tak boleh nak rilek dah,Aku cuba call orang-orang yang aku rase berpengalaman untuk tanya pasal handphone ni.Jawapan yang aku dapat semua same, "bateri habis tu".

Nak sedapkan hati,aku anggap jelah jawapan diorang tu betul.So aku teruskan lah cas handphone tu sampai beberapa jam.Aku try switch on balik. Memang sah. Aku kecewa,betul-betul kecewa.
Macam mane handphone baru ni boleh rosak?Salah aku ke?Atau handphone ni re-cond?erhhhhh. Aku tension.

Seminggu kemudian aku memutuskan pergi semula ke kedai tu,untuk di check.Ada 2 makhlok kongkang dekat kedai tu, A dan B. Oleh sebab aku beli handphone tu dengan si B,jadi dengan dia jugaklah aku nak hantar handphone tu.

"you tolong tengok handphone ni takmao on la".
"Oh ,macam mane boleh jadi ini macam?" kongkang jawab.
"Ntahlah,i tengah check-check email and bukak Facebook,tiba-tiba dia mati sendiri.I try bukak balik,tapi takmau hidup".
"Okay,ini dalam seminggulah,you datang lagi" kongkang jawab balik.

SEMINGGU KEMUDIAN;
"Handphone i sudah siap?"
"Belum maa,you punya handphone software problem.Ini 2 minggu baru siap" kongkang A jawab.
"oklah i datang 2 minggu lagi".

2 MINGGU KEMUDIAN;
"Ayoo!sorrylah miss,you punya handphone tak siap lagi maa,Kita sudah hantar itu center.Center sedang check,Mungkin Sebulan lagi." kongkang A jawab,di ikuti hanggokkan kongkang B.

Aku dah start panas,

"Eh macam mane ni?hari tu you cakap seminggu,kemudian 2minggu,sekarang sebulan pulak?".
"Sorrylah miss,nanti kalau sudah siap,kita kasi tau.Kita call you." kongkang B jawab.

Aku blah.mendengus.Marah ,berbuku dalam hati.

Lepas hari tu,aku memang masak bebenau perangai kongkang-kongkang ni.Jadinya aku cuma telefon je untuk tau perkembangan handphone aku tu.Jawapannya masih sama.
BELUM SIAP

Vavik! Ape yang susah sangat nak siap handphone aku?Otak aku ni ligat berfikir,dieorang check ke tidak? buat kerja ke tidak? atau pekerja kedai tu pergi update kat center ke tidak?atau center tu siapkan handphone orang lain dulu ke?Semua soalan berpusat dekat  otak aku ni.

Diam tak diam,masuk tahun baru 2011.Bayangkan berapa kali aku call,belum lagi aku mintak bantuan kawan-kawan untuk call kan,Sebab sampai satu tahap aku dah naik meluat dengar suare same yang mengatakan, BELUM SIAP! Belum siap kepale abah kau! Sabar aku memang terbatas.

Saat ni memang dah tak terbendung lagi sabarnye.Sampaikan aku nekad nak pergi serang je kedai tu.Tapi aku masih berotak lagi,kalau jadi kes.Masalah pulak.Jadi aku berdiam diri je.Redha.Kadang-kadang tu macam dah tak hingin pun nak ambil handphone tu.Tapi memikirkan aku beli dengan gaji aku sendiri.Bersusah payah aku kumpul duit nak beli sebijik handphone baru.Walaupon harga handphone tu sekitar RM700 je.Bagi orang yang berduit RM700 tu macam celah gigi je.Tapi bagi aku macam-macam boleh aku buat dengan duit sebanyak tu.Handphone tu memang sentimental value.

Apa aku nak buat? Handphone aku ditahan lebih 4bulan.Kalau handphone rosak part software memang selama tu ke ambil mase untuk di repair?Kalau aku menghamuk dekat kedai tu,adakah mereka akan praktikan ungkapan "customer always right" tu? ATAU kongkang-kongkang tu serang balas balik?

Tekanan. Ini betul-betul tekanan.

Tapi aku nekad,kali ni,Semalam,dengan sebal hati aku pergi jugak ke kedai tu bersama teman lelaki aku.Sampai saje ke kedai si kongkang-kongkang ni memang sedang beristirehat.Aku berdiam diri,teman lelaki aku yang banyak berinteraksi dengan si kongkang.Aku dapat rasakan mereka akan memberi alasan yang same, Oh! kali ini tidak akan aku benarkan. Aku sentap,aku luahkan marah aku pada kongkang tu.Biar die tahu betapa aku sangat tidak berpuas hati dengan perkhidmatan dia. Kongkang tu cuak,dan keadaan agak kelam kabut memandangkan Nokia center sudah pun tutup.Hari sabtu, "half day" kan. Aku tak mahu ambil tahu apa pun yang si kongkang perlu buat,yang aku tahu saat itu,aku harus mendapatkan semula handphone aku.

Sejam berlalu,akhirnya penantian aku tak sia-sia. Aku dapat semula handphone aku ,boleh dikatakan hampir sama seperti set baru. Aku tersenyum puas. PUASSSSSSS.Si kongkang menerangkan betapa bermasalahnya handphone aku. Aku pekakkan telinga,seakan aku sudah tidak peduli kewujudan dia, KAH KAH KAH.Apa yang aku tahu aku susah dapat apa yang aku mahu.

"jom blah" kataku kepada teman lelaki ku.


Tamat.

2 comments:

Shawal Lee said...

hahahha...tahniah tahniah tahniah !!

ismail said...

ternyata perempuan memang mencuakkan kongkang2 itew ...

gf aku pun menolong aku dengan sukarelanya mendapatkan laptop aku yang kononnya direpair sampai berbulan - bulan ...

tahniah untuk semua perempuan yang menang dengan kongkang.

perempuan 1 - 0 kongkang

lelaki - sorak .. wooooooo! huhuhu :)