Tukang Taip

My photo
Kuala Lumpor, Malaysia
Perempuan kampung yang kasar dan panas baran. Tiada keayuan dan sedikit jakon. Sekian

18 March 2011

Sinonimnya wanita berkain batik dan berkemban,aumm.

Bercakap pasal kain batik ni,teringat aku masa mula-mula dulu belajar memakai kain batik, memang nampak senang, sebenarnya susah jugak. Aku tengok ibu menyarung, menyimpul atau menyelit, dah siap pun. Tapi bila aku cuba, aku selit seketat-ketatnya supaya tak tertanggal kononnya memudahkan bila aku berjalan. Sudahnya baru berjalan beberapa langkah, kain aku terlucut. Kah kah kah lawak sungguh waktu tu. Aku give up dah nak pakai kain batik , lebih selesa pakai boxer.


Kalau dulu kain batik ni memang jadi pakaian harian.Masa memasak atau apa saja kerja memang kain batiklah yang disarung. Itu memang pakaian dulu-dulu yang paling basic untuk anak dara atau mak dara.sebenarnya kain sarung batik bukan hanya di gunakan untuk  dipakai untuk pakaian harian dan di gunakan di rumah sahaja. Malah ia boleh juga di gunakan bersama baju kurung dan boleh di bawa ke pejabat dan tempat-tempat lain yang bersesuaian. Manakala kain Batik Lepas cantik di gunakan bersama baju kebaya.  Warga Indonesia masih menggunakan kain batik sarung dan kain Batik Lepas sehingga hari ini malah mereka menggunakannya hingga ke majlis-majlis rasmi di sana.

Di sebelah pantai timur Malaysia pun macam tu, kaum lelakinya menggunakan kain batik sarung untuk mereka pakai sebagai kain basahan(kegunaan harian) tak kira samada semasa berada di rumah atau semasa mereka bekerja(kerja kampung).

Tapi zaman sekarang ni,sudah jarang-jarang kita lihat anak-anak dara berkain batik dekat rumah kan? Kenapa ye tradisi berkain batik ni semakin dilupakan malah di kampung-kampung pun anak dara lebih suka memakai pakaian yg memudahkan pergerakan mereka seharian. Mungkin sebab kain batik susah nak dipakai,dan seluar pulak lebih senang nak diadjust dari pakai kain.
Dan jangan kata pulak yang korang-korang ni tak penah pakai kain batik, nampak sangat menipu. Abes tu,kalau korang mandi pakai kain ape,kalau bukan kain batik? Takkan mandi bogel pulak? Jangannnnnnn mandi bogel,nanti ade orang skodeng. Kalau tak pon,takan la korang mandi pakai baju mandi? keh keh keh.

Pakai kain batik ni, kalau kena cara memang seksi jugak. Hendaknye bila mandi berkemban kain batik, tergoda. Berkemban adalah satu cabang seni isteri untuk mengoda suami. Keh keh keh ,tak gitu?

Banyak jugak kegunaan kain batik kalau di ikutkan,
Sebelum kain lampin meluas digunakan kain batiklah yang digunakan untuk menyelimut dan membendung anak kecil yang baru di lahirkan. Kain batik juga di gunakan sebagai kain buaian untuk anak-anak kecil.

Takpun bila sesekali balik ke kampung dan berkumpul beramai-ramai, kain batik akan digunakan untuk dijadikan selimut. Maklumlah kalau dah ramai mana cukup kain selimut untuk setiap orang kan? Manakala kain batik yang sudah lama boleh di gunakan sebagai pengalas semasa menggosok baju. Sehinggakan kain batik yang telah koyak masih lagi tidak di buang,masih lagi berguna. Selain itu boleh jugak  di jadikan alas kaki yang biasanya di letakkan di pintu bilik air ataupun di pintu dapur rumah. Batik juga di gunakan sebagai pelapis untuk memegang benda-benda yang panas. Dan macam-macam lagilah kegunaan batik ni.

Juga sehingga hari ini jika ada kematian, kain batiklah digunakan untuk menutupi jasad. Warga tua(Melayu terutamanya) di Malaysia, rasanya masih lagi menyimpan kain batik biasa juga kain Batik Lepas, katanya untuk menutupi jasad mereka, bila mereka pergi meninggalkan dunia ini nanti. Lihatlah, betapa bergunanya kain batik.



Jumpa dilain entry.Ciao!

8 comments:

crayon said...

stim teloq aku tengok pempuan bekemban.. woi!! jgn goda aku!! jgn goda aku!!! syaitooooooonn!!

Ana admi said...

hahaa..

Azroy Bin Kassim said...

mmg nikmat baca entry ni.. uwooh~

Nur Farah Hani said...

fara rasa perempuan berkain batik nih emamng comel.. and betul kata kamu.. harus rasa seksi bila berkain batik like kamu cakap tuh.. ahahaha.. ta leh sebut..

btw fara ta reti na pakai and cuma pernha pakaisekali jerk seumur 2o thaun ni.. ahahaha.. xd

Perempuan Lanjut Usia said...

crayon: hang ni takdak keja len. gatai no

Azroy: hang pon sama.pervertttt.hahaha

fara: btoi,mmg seksi pakai kain batik,nak nak bila basah.keh keh keh

HADI ANWAR said...

haha~ i like batik mooooreeee~ hohoh~
XD

Nurul Akmar said...

saya masih berkain batik :) tapi pintalan die ikut suke saya. asal x terlucut sudaaaah. yg pasti yep amat selesa sekali.

Perempuan Lanjut Usia said...

tak kisah la mcmmane pun gayanya,tp ada jugak ikhtiar memelihara budaya berkain batik.syabas :)