Tukang Taip

My photo
Kuala Lumpor, Malaysia
Perempuan kampung yang kasar dan panas baran. Tiada keayuan dan sedikit jakon. Sekian

21 April 2011

Elok dari mengemis.

Suatu hari, seorang lelaki tergesa-gesa memasuki sebuah restoran sebab kelaparan terlepas sarapan. Setelah memesan makanan, seorang budak lelaki sekitar 10 tahun menjual kuih menghampirinya, “ Pakcik, beli kuih Pakcik, panas lagi!

Takpelah dik, Pakcik nak makan nasi je, ” kata si lelaki menolak.

Sambil tersenyum budak itu pun berlalu dan menunggu di luar restoran.

Melihat si lelaki telah selesai menyantap makanannya, budak itu menghampiri lagi dan menyuakan kuihnya. Si lelaki sambil berlalu ke kaunter bayaran dan berkata, “ Takpe, pakcik dah kenyang. ”

Sambil terus mengikuti si lelaki, budak berkenaan berkata, “ Kuih ni boleh bawak balik , Pakcik.”

Dompet yang belum sempat dimasukkan ke kocek pun dibukaknya kembali. Dikeluarkannya dua lembar Ringgit dan ia menhulurkan ke anak penjual kue. “ Pakcik taknak kuihnya. Duit ini anggap saja sedekah dari pakcik .”

Dengan senang hati diterimanya duit itu. Lalu, dia bergegas ke luar restoran, dan memberikan duit pemberian tadi kepada pengemis yang berada di depan restoran.

Si lelaki memperhatikan dengan rasa heran dan sedikit tersinggung.Kemudian langsung menegur, “ Hai dik, kenapa duitnya awak berikan pada orang lain? Kamu menjual kan untuk mendapatkan duit. Kenapa  awak berikan pada pengemis tu?

Mintak maaflah ,Pakcik. Jangan marah ye. Mak saya mengajar saya untuk mendapatkan duit dari usaha menjual kuih, bukan dari mengemis. Kuih-muih ni dibuat oleh mak saya sendiri dan mak pasti kecewa, marah, dan sedih, jika saya menerima duit dari Pakcik bukan hasil dari menjual kuih. Tadi Pakcik cakap, duit itu sedekah, jadi duitnya saya beri pada pengemis tu.”

Si lelaki merasa kagum dan menganggukkan kepala tanda mengerti. “ Baiklah, berapa banyak kuih yang awak bawak? Pakcik borong semua. ” Budak itu pun segera menghitung dengan gembira.

Sambil menyerahkan duit si lelaki berkata, “ Terima kasih lah dik, atas pelajaran hari ini. Sampaikan salam pakcik pada ibu awak .”

Walaupun tidak faham tentang pelajaran apa yang dikatakan si lelaki, dengan gembira diterimanya duit itu sambil berucap, “ Terima kasih, Pakcik. Mak saya pasti akan gembira sekali,sebab hasil kerja kerasnya dihargai.


Sekian;

14 April 2011

Aku akan cuba.Akan!

Akibat dari mencangkong atas jamban duduk.






Aku akan cuba untuk bertukar posisi dalam bilik termenung. Akan! sebab aku taknak punggung aku jadi macam gambar dia atas. Guidelah aku wahai kawan-kawan.

11 April 2011

Ada airmata itu yang sia-sia.


Air mata itu ibarat hujan yang jatuh dari langit pada hati yang tandus,gersang dan kering kontang.Ia boleh melembutkan hati dan jiwa yang keras seperti batu. Tahu itu?

Pernah menangis?

Paling tidak sekali seumur hidup kau pasti menangis,iaitu saat dilahirkan.Saat itu deraian titisan air mata di sudut mata menjadi kebahagiaan orang-orang yang mengasihi kau.

"..dan bahawasanya DIA lah yang menjadikan orang tertawa dan menangis." (An Najm : 43)

Menangislah kau ketika melahirkan rasa kesyukuran kepada Allah.Tetapi janganlah menangis kalau tak tercapai cita-cita .Allah telah menetapkan jalan untuk kita.
Menangislah kau kerana menyesali perbuatan dan dosa dilakukan.Jangan pulak menangis kerana cinta tak berbalas mungkin dia bukan jodoh kita.
Menangislah kau apabila bertambah keimanan kepada Allah.Janganlah menangis kalau duit kita hilang di jalanan mungkin kita yang kurang bersedekah.
Menangislah kau dengan rasa bimbang terputusnya rahmat Allah .Janganlah menangis kalau tidak di naikkan pangkat .Rezeki itu ada dimana-mana
Menangislah kau apabila terselamat dari kesesatan dan menemui kebenaran.Jangan menangis kerana sesat di jalananan kerana mungkin kita yang tersalah arah.

Jadik simpanlah air mata itu untuk melebur dosa-dosa dan moga-moga akan mendapat keampunan-Nya jua.

Pernahkah kau menangis ikhlas kerana-Nya?
Sesungguhnya kau masih punya masa.Kita punya masa sehinggalah saatnya mata tidak dapat mengeluarkan airnya.

10 April 2011

Comel apa bercermin mata?

Bulan ini,niatnya nak menukar cermin mata baru. Tapi tertangguh-tangguh pulak, maklumlah ada saja benda yang perlu dibuat,dan kadang-kadang kalau kita free orang lain pulak tak free. Terpaksa menunda pada hari lain.

Rabun aku makin teruk rasanya. Rabun jauh atau saintifiknya miopia, adalah apabila mata tidak dapat menumpu dengan baik yang menyebabkan objek jauh kelihatan kabur.

Teringat dulu,betul-betul berselisih dengan seorang rakan. Serius aku memang tak perasan,pulak aku memang tak suka berjalan sambil tengok orang. Menonong saje. Balik-balik ke rumah dapat sms dari rakan tersebut mengatakan aku sombong. Mana taknya 2-3 kali jugak dia memekik memanggil nama aku,tapi aku terus saja berjalan. Maaf ya,aku rabon. haha.

Inilah akibatnya kerap benar menghadap skrin komputer tanpa henti. Aku mengalami rabun sejak tahun 2006 lagi. Waktu itu aku ambil mudah perkara ni, tapi bila nak mengecam orang dan membaca papan tanda pun jadi masalah ,cepat-cepat aku menempah cermin mata. Lebur RM450 untuk cermin mata yang aku sempat pakai untuk 6 bulan sahaja. Ganas kan? Salah satu sifat Perempuan Lanjut Usia. haha.
Kemudian bila aku mengadu masalah pada seorang rakan karibku , mudah saja dia mem' badol 'kan aku.

" buat ape kau beli bingkai dekat kedai sekali? memang mahal! " terang rakanku.
" habis tu,nak beli dekat mana? "
" kau beli bingkai murah dekat pasar malam tu,pergi kedai tukar power dekat cermin tu je,badol! "

Sungguh!aku tak marah malah berterima kasih,kalau tak diterangkan perkara tu akan keraplah aku perhabis duit untuk sepasang cermin mata yang akan aku sempat pakai untuk beberapa bulan saja. Thanks man!.

Sejak itu setiap kali aku ingin menukar cermin mata baru.Pantas saja aku membeli bingkai di kiosk-kiosk cermin mata.Kemudian aku hantarkan ke kedai cermin mata untuk diganti cermin ber'power' . Kosnya amat murah berbanding aku membeli bingkai dan cermin mata.

Ada juga rakan yang mencadangkan aku memakai kanta lekap. Oh tidak,sesusah mana pun aku bercermin mata tidak sesekali aku memakai kanta lekap. Tak adventure la bai. Lagipun pernah juga mencuba tapi tak selesa malah menyakitkan bijik mata. Dan harga kanta lekap juga tak kurang hebatnya dengan cermin mata dikedai optik. Beberapa bulan sekali perlu diganti. Duit juga tu. Oleh itu kekal lah aku dengan cermin mata. Comel apa bercermin mata?

Jimat pun jimat juga, Berjimatkan amalan mulia.


08 April 2011

Peritnya memendam rasa.

kau?

kau?

dan kau?, pernah ada masalah?

Bohonglah kalau tiada sebarang masalah. Semua orang pun ada masalah yang bezanya besar dan kecil saja.

ALLAH berikan dugaan atau masalah yang berlainan mengikut kemampuan dan keadaan seseorang.Tapi walau sebesar atau serumit mana pun masalah kita tu, ada orang lain yang lebih susah dan rumit masalahnya dari kita. Aku tahu itu. Tapi aku tak kuat.

" Allah akan uji hambanya mengikut tahap kemampuan hambanya. Jadik setiap masalah yang kau hadapi, pasti akan ada jalan penyelesaiannya. Cuma kau harus terus bersabar, berusaha untuk atasi masalah tu dan bertawakal kepada Allah " Itu nasihat seorang rakan karib aku.

Selalunya bila aku menghadapi masalah, aku susah nak mengekalkan ketenangan.Walaupun kadangkala masalah tu takdalah sebesar mana,Aku ni memang jenis manusia yang suka berfikir bukan-bukan.Tabiat buruk,aku tahu. Tapi aku bukanlah jenis yang bertindak tutup masalah dengan buat kerja bodoh.Belum, belum sampai tahap tu.

Apa yang selalu aku lakukan adalah bersuara dan bertanyakan itu dan ini. Teruk? ya itu juga aku tahu. Tapi lain pulak masalah kali ini,aku lebih rela berdiam.Itulah yang aku cuba lakukan selama beberapa hari ni, Mengambil jalan mudah,,tapi bukan semakin tenang,semakin sakit.Sakitnya memendam rasa tahu?

Apa yang aku cuba kongsikan sedikit sebanyak tentang betapa peritnya aku memendam rasa terhadap beberapa manusia kesayangan aku.

Siapa? tak perlu aku olahkan lebih-lebih.

Tiada manusia yang sempurna pun dalam dunia ni.Begitu jugak dengan aku,mahupun orang disekeliling aku. Inilah kenyataan hidup yang tak dapat dinafikan. Lantaran itu tidak hairanlah sekiranya suatu saat rakan atau kekasih buat sesuatu atau melontarkan kata-kata yang membuat kita berkecil hati dan bersedih.Aku pun sering begitu,aku mengaku. Disebabkan sifat aku yang kasar dan kadang-kadang tidak sensitif terhadap perasaan orang sekeliling aku membuat mereka tercalar hati sedikit sebanyak. Tapi jarang benar mereka melontarkan rasa perit tu. Maafkan aku teman.

Kesilapan jugak sering berlaku dalam perhubungan.
Kadang-kadang aku pandang sebelah mata saja.Namun ada ketikanya ada perasaan yang membuat aku sukar untuk melupakan apatah lagi memaafkan kesalahan yang dilakukan manusia kesayangan aku,lebih-lebih lagi apabila ia dilakukan berulang kali.Berbuku rasanya hati ini.
Apa nak buat kan, bukan semua orang boleh memahami kita,begitu juga kita amat payah memahami orang lain.

Jadi seperti kata-kata orang berdiam itu lebih baik. Tapi sejauh mana,aku tak tahu ,sebab aku bukan seorang yang jenis penyabar.Mudahan aku dapat tempuh segala dugaan ni dengan tabah.

Maafkan aku, teman
Sekiranya aku tidak mendoakanmu
Sekiranya aku tidak menghiburmu
Sekiranya aku menyakiti hatimu
Sekiranya aku tidak mengerti benar
Apa erti sebuah persahabatan
Adakah aku hanya hadir saat kau bahagia?
Adakah aku hanya hadir saat kau tersenyum?
Aku hanya hadir saat kau senang?


Sedarkah aku,
Pada saat kau jatuh, aku tidak membantumu berdiri?
Pada saat kau lemah, aku tidak menguatkanmu?
Pada saat kau susah, aku tidak ada untuk menolongmu?
Pada saat kau menangis, aku tidak menenangkanmu?
Pada saat kau difitnah, aku tidak membelamu?
Maafkan aku 
Maafkan aku teman


07 April 2011

Cemburu tak bertempat.

Dipetik dari Yahoo Messenger aku ;

' helo '

' ye sape neh ? can i help u '  macam kaunter pertanyaan pulak.haha

' u ni ***** ke? ' soalan pertama.

' aah i *****,kenape ek? ' aku pelik jugak.

' oh ,jadi u la perempuan sundal yang menggatal dengan bf i selama ni?'  WoW? sundal kene sedas.Apehal ?!

' Eh apehal plak ko nak kate aku sundal ni? Mane satu bf kau yang aku menyundal? ' kali ni dah takde i u , kau aku terus. Panas beb!

' Kalau bukan u menyundal u buat apa? sampai bf i dingin dengan i? btw bf i ********'

' ohhhhhh ni la gf ******** ' wakakakaka.patutlah pun meroyan macam kuda terencat.

' Apesal u gelak? u ingat i main-main ke? lepas ni jangan nak menggatal jumpa atau keluar dengan ******* got it bitch?'  Perrgh main kasar nampak.

' Ehhhhh apesal plak aku tak leh keluar dengan dia ,kau sape nak halang-halang?' Aku start panas,tapi cool.

' Sebab aku gf dia! takda lelaki lain ke kau nak menyundal sama? bf aku jugak,dah la hampir setiap minggu keluar.alasan dia keluar dengan family dengan cousin. bullshit! ingat i bodoh ke? dengan cousin pegang tangan bertepuk tampar. ntah-ntah da buat macam-macam. Bitch! ' Walauwehhhhhhhhh ini perempuan memang dasar membuta tuli. tunggu la aku sekolahkan kau saaat ja lagi.tunggu naa.

' Aku gelak sebab ko buat lawak, ape ke bangang ko jadik gf kalau sepupu bf sendiri pun ko tak kenal? Tulahhh bila bf kau ajak datang rumah kenal sedara-mara ,kau taknak bagi alasan macam-macam. Sekarang sepupu dia pun kau tak kenal.hahaha '  Aku da start gelak guling-guling.

' What the???? u cousin dia? ' mesti time tu muka perempuan ni dah terkulat-kulat menahan malu.

' Yela bitch! im his cousin.Lainkali nak serang siasat dulu latar belakang bf kau.Jangan main langgar je.Sekarang sape yang malu,kau jugak kan? .Memandangkan kau start serang aku membabi buta,maka aku banned kau dalam hidup aku.kalau boleh aku taknak sepupu aku dapat bini macam kau. Tata '




END




Ok,sebenarnya panjang lagi perbualan tu dan ending dia pun tak berapa nak good-good.Aku cuma nak cebiskan perbualan yang mana penting je.perbualan perempuan yang sempit otaknya.

Masih ada lagikah jenis-jenis perempuan seperti ini? Menuduh membabi- buta,tanpa siasat mana benar mana salah. Bukankah dalam perhubungan itu perlu ada sikap percaya-mempercayai? Memang suwey kenal orang macam ni.


06 April 2011

Pelangi.

Seindah pelangi;

indahmu hadir sejenak;

lalu lenyap.