Tukang Taip

My photo
Kuala Lumpor, Malaysia
Perempuan kampung yang kasar dan panas baran. Tiada keayuan dan sedikit jakon. Sekian

10 April 2011

Comel apa bercermin mata?

Bulan ini,niatnya nak menukar cermin mata baru. Tapi tertangguh-tangguh pulak, maklumlah ada saja benda yang perlu dibuat,dan kadang-kadang kalau kita free orang lain pulak tak free. Terpaksa menunda pada hari lain.

Rabun aku makin teruk rasanya. Rabun jauh atau saintifiknya miopia, adalah apabila mata tidak dapat menumpu dengan baik yang menyebabkan objek jauh kelihatan kabur.

Teringat dulu,betul-betul berselisih dengan seorang rakan. Serius aku memang tak perasan,pulak aku memang tak suka berjalan sambil tengok orang. Menonong saje. Balik-balik ke rumah dapat sms dari rakan tersebut mengatakan aku sombong. Mana taknya 2-3 kali jugak dia memekik memanggil nama aku,tapi aku terus saja berjalan. Maaf ya,aku rabon. haha.

Inilah akibatnya kerap benar menghadap skrin komputer tanpa henti. Aku mengalami rabun sejak tahun 2006 lagi. Waktu itu aku ambil mudah perkara ni, tapi bila nak mengecam orang dan membaca papan tanda pun jadi masalah ,cepat-cepat aku menempah cermin mata. Lebur RM450 untuk cermin mata yang aku sempat pakai untuk 6 bulan sahaja. Ganas kan? Salah satu sifat Perempuan Lanjut Usia. haha.
Kemudian bila aku mengadu masalah pada seorang rakan karibku , mudah saja dia mem' badol 'kan aku.

" buat ape kau beli bingkai dekat kedai sekali? memang mahal! " terang rakanku.
" habis tu,nak beli dekat mana? "
" kau beli bingkai murah dekat pasar malam tu,pergi kedai tukar power dekat cermin tu je,badol! "

Sungguh!aku tak marah malah berterima kasih,kalau tak diterangkan perkara tu akan keraplah aku perhabis duit untuk sepasang cermin mata yang akan aku sempat pakai untuk beberapa bulan saja. Thanks man!.

Sejak itu setiap kali aku ingin menukar cermin mata baru.Pantas saja aku membeli bingkai di kiosk-kiosk cermin mata.Kemudian aku hantarkan ke kedai cermin mata untuk diganti cermin ber'power' . Kosnya amat murah berbanding aku membeli bingkai dan cermin mata.

Ada juga rakan yang mencadangkan aku memakai kanta lekap. Oh tidak,sesusah mana pun aku bercermin mata tidak sesekali aku memakai kanta lekap. Tak adventure la bai. Lagipun pernah juga mencuba tapi tak selesa malah menyakitkan bijik mata. Dan harga kanta lekap juga tak kurang hebatnya dengan cermin mata dikedai optik. Beberapa bulan sekali perlu diganti. Duit juga tu. Oleh itu kekal lah aku dengan cermin mata. Comel apa bercermin mata?

Jimat pun jimat juga, Berjimatkan amalan mulia.


4 comments:

haseoatdawn said...

rambut mu sangat serabai

Perempuan Lanjut Usia said...

eh tu bukan rambut ku la.tu gambar rembat dari google.

mos said...

kn dh kate mmg lg murah beli bingkai kt pasor mlm.. hehe..
plus jg brg leklok.. jgn asek t'tinggal.. t'cicir..

Azroy Kassim said...

baa~ CAK!!

mane gambar cermin mata nyer??