Tukang Taip

My photo
Kuala Lumpor, Malaysia
Perempuan kampung yang kasar dan panas baran. Tiada keayuan dan sedikit jakon. Sekian

10 June 2011

Lewat ? Apedehal.

" Lu asik datang kenduri kahwin orang, kenduri lu bila lagi ? "

" Entah, kalau gua tahu jodoh gua datang berapa haribulan, tahun bila dengan siapa, gua pastikan lu orang pertama yang dapat tahu. Amacam? "

" Boleh tahan sarkastik lu. "

" Tak, gua tak berniat. Gua serius! Lu ingat berapa banyak soalan macam ni gua pernah jawab ? "

" Dari ayat sarkastik lu, gua rasa macam terlebih banyak tanpa disangkal. "

" Lu memang bijak. "

" Lu tak takut orang mengata lu perempuan tak laku ? "

" Dulu-dulu gua ada rasa macam tu jugak, tapi bila gua fikir-fikir balik gua lagi takut ibu gua label gua anak derhaka atau dilabel perampas suami orang . "

" Logik jugak cakap lu tu. Lu tak ada fikir nak mendirikan masjid ke? "

" Gua ada fikir semua tu, lu jangan risau. Cuma bagi gua,kahwin itu perlu persediaan yang sebenar, kalau lu tak bersedia tapi lu beria nak kahwin. Lu boleh fikir apa akan jadi pada peringkat seterusnya. Lu jugak serabut. "

" Okay gua surrender. "

**********************************

Biarlah apa orang nak kata, hatta menghina sekalipun. Dosa mereka yang tanggung. Lu rilek.

Kalau tidak bersedia untuk bergelar isteri tak usah sibuk nak berkahwin.
Jika lu rasakan diri belum cukup ilmu untuk bergelar ibu ataupun ayah, belajarlah dulu. Jika rasa-rasa belum bersedia untuk bersabar dgn kerenah anak-anak, carilah dulu kesabaran tu.

Berapa ramai yang menyesal dengan perkahwinan masing-masing padahal dulunya mereka bermati-matian membina janji, memupuk cinta kasih malah ada yang sanggup berkorban apa sahaja asalkan segala impian menjadi nyata? Gua harap tak ramai la yang menyesal.

Berkahwin itu indah dan nikmat bagi yang betul-betul faham tuntutan-tuntutannya.
Berkahwin itu menjanjikan pahala tidak putus-putus bagi yang menjadikannya gelanggang untuk mengukuhkan iman, mencintai Allah dan menjadikan syurga sebagai matlamat. Berkahwin itu sempadan dari ketidaksempurnaan insan kepada kesempurnaan insan - bagi yang mengetahui rahsia-rahsianyalah.
Berkahwinlah Lu demi Allah, bukan berkahwin kerana perasaan dan mengikut kebiasaan. Jodoh usah terlalu dirisaukan, tiba masanya ia akan datang menjemput, namun perlu jugak lu membuka lorong-lorongnya agar jemputan itu mudah sampai dan tak terhalang.

Kalau orang nak kata lu memilih,abaikan. Bagi gua perlu jugak kita memilih.
Sebab perkahwinan ni adalah satu ikatan yang suci dan lu mahu perkahwinan tersebut menjadi lu yang pertama dan terakhir. Sudah tentu lu mahu pilihan itu tepat. Lebih-lebih lagi talak bukannya berada di tangan lu. Jika lu tersalah pilih,hiduplah lu dengan pilihan salah tu seumur hidup lu.Walau bagaimanapun, janganlah lu memilih pada perkara-perkara yang tidak sepatutnya. Seperti yang dianjurkan Islam, pilihlah yang beragama kerana jika dipilih itu yang hengsem,hengsem boleh hilang. Begitu juga jika yang dipilih tu kekayaan dan keturunan. Jadi, kalau anjuran agama ini dipatuhi, insya'Allah akan bahagia.



A.M

4 comments:

evagurl (podshop) said...

yo! totally agreed! sokong nonet.

biaq pi la org nk kutuk hape pn, nk ckp jual mhl ke, tak laku ke. yg pnting we know the best for our own life. Lbih baik kawen lwt tp dpt org yg terbaik dlm idup kite drpd kwen awl tp bercerai akhirnya. Hee ;)

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

Orang macam tu minta kaki.
Enough said kan?

:)

mendatak hijau said...

target umur kawen belom smpi...tolong jgn risaukan aku.hahahha

Perempuan Lanjut Usia said...

eva: haa tau pon. apedehal kan?hehe


LORD ZARA: bukan saja kaki,kaang-kadang rasa nak ludah.

KATAK ijo: haha,RILEK le. apedehal.